وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

فرار دزد شعبده باز از دیوار هشت متری زندان

 

اعتماد: یک سارق حرفه یی که سال گذشته با پریدن از دیوار هشت متری زندان آمل از آنجا گریخته بود تا راز جرائمش را پنهان نگه دارد، دوباره توسط ماموران پلیس آگاهی تهران دستگیر شد.

 

این متهم 28ساله که مجید نام دارد مجموعه یی از جرائم را در پرونده اش به ثبت رسانده است. او سال 86 در آمل به دام افتاد و بعد از اعتراف به جرائمش راهی زندان شد اما توانست به طرز عجیبی از آنجا فرار کند ولی زندگی پنهانی او کمتر از یک سال دوام داشت و وی بار دیگر به دام افتاد.

 

سوابق متهم

 

مجید که یک کیف قاپ حرفه یی است، سرقت هایش را از 22سالگی شروع کرد. او در باندهای تبهکاری مختلف عضو بود و جرائمش را به طرز گسترده یی دنبال می کرد به گونه یی که نقش او در سرقت هایی در شهرهای تهران، کرج، قم، قزوین، یزد، شیراز، مشهد و شهرهای دو استان گیلان و مازندران برای پلیس محرز است.

 

این مرد در طول دوران خلافکاری شش بار در برابر عکاس زندان های شهرهای مختلف نشسته و آخرین بار در سال 84 به جرم دزدی راهی زندان شده اما توانسته بود پیش از پایان دوران محکومیتش فرار کند. بنا بر اطلاعاتی که از این متهم در بانک اطلاعات پلیس آگاهی به ثبت رسیده، وی در آن سال با سپردن وثیقه از زندان مرخصی گرفت و هرگز به آنجا بازنگشت. او در مدت فرار خود به جرائمش ادامه داد و مرتب از شهری به شهر دیگر نقل مکان می کرد و از باندی به شبکه یی دیگر می پیوست تا اینکه سال 86 پلیس آمل برای انهدام یک شبکه کیف قاپی به تکاپو افتاد.

 

دستگیری در آمل

 

سرانجام در همان سال مجید و یکی از همدستانش به نام حسین توسط پلیس آمل دستگیر شدند. مجید که می دانست پرونده سنگینی دارد برای فرار از مجازات خودش را با نام جعلی محمد سپهری معرفی کرد. هر چند او در این مرحله توانست سوابق قبلی اش را پنهان کند، ادامه یافتن تحقیقات فاش کرد این مرد در تهران نیز جرائمی را مرتکب شده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد وی را به پایتخت منتقل کنند.

 

مجید که می دانست به محض حضور در پلیس آگاهی تهران نام واقعی و سابقه اش فاش خواهد شد، تلاش کرد با افسران آملی معامله یی انجام بدهد.

 

او گفت حاضر است تک تک جرائمی را که در این شهر انجام داده توضیح بدهد و مسوولیت تمام کارهایش را بپذیرد، به شرط اینکه وی را به تهران منتقل نکنند. اگرچه این پیشنهاد متهم مشکوک و خلاف مقررات بود، ماموران سعی کردند با توسل به همین ترفند از اعمال تبهکارانه محمد سپهری مطلع شوند.

 

سارق حرفه یی در بازجویی ها گفت کار اصلی اش سرقت از پیک هایی بود که وظیفه رساندن جواهر به طلافروشی ها را برعهده داشتند. وی گفت؛ من این افراد را زیر نظر می گرفتم و در فرصتی مناسب با ترفندهای مختلف از آنها دزدی می کردم.

 

این متهم 9 فقره سرقت با این شیوه را پذیرفت و راهی زندان شد. اما ماجرا در همین جا پایان نیافت و مسوولان پلیس آمل با هماهنگی مقام قضایی مقدمات انتقال وی به تهران را فراهم کردند.

 

مجید که بازی را باخته بود این بار دستاویزی تازه پیدا کرد. او هر بار که پشت میز بازجویی می نشست ادعاهایی تازه را مطرح می کرد تا از این طریق ماموران را مشغول پرونده اش نگه دارد. او در همان ایام برای فرار از زندان نقشه می کشید و دنبال یک موقعیت مناسب بود.

 

فرار از زندان

 

روز به روز به صفحات پرونده محمد سپهری در دادسرای آمل افزوده می شد تا اینکه وی در فرصتی استثنایی در حالی که در دیدرس نگهبانان قرار نداشت، از دیوار هشت متری زندان بالا رفت و پایین پرید و گریخت.

 

فرار عجیب این متهم پلیس را شگفت زده کرد و کارآگاهان این شهر هر چه جست وجو کردند موفق نشدند ردی از او به دست بیاورند. به همین خاطر اوایل مردادماه سال گذشته نامه یی برای همکاران خود در اداره 18 پلیس آگاهی تهران ارسال کردند و با شرح جزییات پرونده متهم خواستار همکاری در دستگیری مجدد او شدند.

 

کارآگاهان پایتخت نشین به محض مشاهده عکس مجید به هویت واقعی وی پی بردند و تجسس های وسیعی را برای پیدا کردن مخفیگاه او انجام دادند.

 

بازداشت مجدد

 

تحقیقات پلیس تا روز پنجم خردادماه ادامه داشت تا اینکه بالاخره محل زندگی مجید در تهران شناسایی شد و گروهی از ماموران برای دستگیری وی وارد عمل شدند.

 

متهم به محض اینکه متوجه حضور پلیس شد درصدد فرار برآمد. ماموران وقتی با بی اعتنایی مجید در برابر دستور ایست مواجه شدند، چند تیر هوایی شلیک کردند ولی این کار هم سارق حرفه یی را متوقف نکرد، برای همین این بار پای مجید را نشانه گرفته و وی مجروح و دستگیر شد.

 

متهم پس از انتقال به بیمارستان تحت مداوا قرار گرفت و بالاخره چند روز قبل پزشکان انتقال وی به بازداشتگاه را بلامانع تشخیص دادند. به این ترتیب مجید پشت میز بازجویی نشست.

 

آخرین اعترافات

 

مجید که دیگر راهی برای شانه خالی کردن از زیر بار اتهام نداشت، در اعترافاتش گفت؛ من عضو اصلی باندهای مختلف کیف قاپی بودم و در گروه های چهار یا هشت نفری سرقت هایم را انجام می دادم و در حال حاضر 25 نفر از همدستانم در بازداشت به سر می برند یا دوران محکومیت خود را سپری می کنند.

 

متهم درباره فرارش از زندان آمل گفت؛ «بعد از آنکه از دیوار هشت متری به پایین پریدم، یک پا و دو دنده قفسه سینه ام شکست اما چون فراری بودم نمی توانستم خودم را به طور کامل مداوا کنم و هرازگاهی به یک بیمارستان می رفتم و درمانی موقتی انجام می دادم.

 

در این مدت به خاطر شکستگی دنده هایم دچار عارضه ریوی شدم و هرچند وقت یک بار مجبور بودم در بیمارستان آب ریه ام را خارج کنم. من بعد از هر جراحی مدت کوتاهی را در بیمارستان می ماندم و بعد فرار می کردم که دستگیر نشوم.» م

 

جید در تمام این مدت که با بیماری و هراس از دستگیری مجدد دست و پنجه نرم می کرد، باز هم دست از خلاف نکشیده بود. او اعتراف کرد از زمان فرارش تاکنون 25 فقره کیف قاپی کلان دیگر نیز انجام داده است.

 

شگردهای سارق حرفه یی

 

کارآگاه مهدی قزلباش معاون مبارزه با سرقت های خاص پلیس آگاهی تهران درباره جرائم مجید گفت؛ این متهم و همدستانش با استفاده از شیوه به اصطلاح «زاغ زنی» برای شناسایی طعمه خود داخل بانک ها می رفتند و پس از انتخاب طعمه با استفاده از شیوه های مختلفی مثل پنچر کردن وسیله نقلیه، پرتاب اجسام و موادی مثل سنگ و تخم مرغ به طعمه خود ذهن وی را منحرف و در فرصتی مناسب کیف و وجوه نقد او را سرقت می کردند.

آنها در مواردی که با مقاومت مالباخته مواجه می شدند با استفاده از زور و تهدید چاقو سوژه را مجبور به تسلیم می کردند.سرهنگ قزلباش خاطرنشان کرد؛ از شهروندانی که در بازه زمانی فعالیت مجید و همدستانش و به شیوه های فوق از آنان سرقت شده است، دعوت می شود برای پیگیری موضوع به اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند یا با شماره تلفن 51055518 تماس بگیرند.