وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ماه رمضان ربنای استاد شجریان را از رادیو نخواهیم شنید

ماه رمضان ربنای استاد شجریان را از رادیو نخواهیم شنید

در پی اعتراض و شكایت استاد محمدرضا شجریان نسبت به پخش آواز و موسیقی آثارش از شبكههای صداوسیما در ماه گذشته و شكایت او از معاون صدا، محمدحسین صوفی گفت: از این پس حتی در ماه رمضان صدای محمدرضا شجریان از شبكه های رادیویی پخش نمیشود.

معاون صدا كه رییس اسبق مركز موسیقی صداوسیما نیز بود در گفتوگو با ایسنا با اظهار این كه « برای تولید برخی از آثار استاد شجریان سازمان صدا و سیما و بعضی دیگر خود ایشان، هزینه كرده است» گفت: با این حال از این پس هیچ یك از این دو دسته آثار از رادیو پخش نمیشود.

پنجم مرداد ماه 88 محمدحسین آقاسی- وكیل محمدرضا شجریان- با اشاره به شكایت موكلش از معاون رادیو رییس سازمان صداوسیما و روزنامهی كیهان گفته بود: بازپرس پرونده از صداوسیما مجوز پخش آثار استاد شجریان را درخواست كرده است. او با استناد به ماده 23 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان به ایسنا گفته بود: صوفی را از جهت اینكه معاون رییس سازمان صداوسیما بوده و تمام موسیقیهای قابل پخش در این سازمان در زمان تصدی او با تایید وی در اداره متبوعش پخش میشده، شكایت كردیم و در شكواییه اعلام كردیم از ایشان و هر كسی كه تصمیم به پخش آثار استاد شجریان گرفته، شكایت داریم.

این اقدام در پی نامه ای اعتراض آمیز 25 خرداد ماه استاد آواز ایران به عزت الله ضرغامی-رییس سازمان صدا و سیما- صورت گرفت كه در بخشهایی از آن آمده بود : « اینجانب در سال 1374 نیز اعلام کردم راضی به پخش آثار خود از صدا و سیما نیستم. مجددا تقاضای خود را تکرار کرده و تاکید می کنم آن سازمان هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و شایسته است به حکم شرع و قانون سریعا کلیه واحدهای آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداری کنند.»

پیش از این نیز شجریان در نامهیی به علی لاریجانی- رییس وقت سازمان صدا و سیما- از او خواسته بود به شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون دستور دهد به جز دعای «ربنا» و مثنوی افشاری – که در ایام ماه رمضان و هنگام افطار از شبکههای مختلف روی آنتن میرود، از پخش آثار دیگر او خودداری کنند.

استاد آواز ایران در این نامه آورده بود: «سازمان صدا و سیما موظف است برای پخش آثار هنرمندان از آنان کسب اجازه کند و حقوق مادی آثارشان را هم برای هر نوبت پخش آثارشان رعایت کند.»

این در حالیست كه مهرماه سال 86 كرم رضا پیریایی- رییس سابق مركز موسیقی- در نشستی مطبوعاتی با بیان اینكه با استاد شجریان مشكلی نداریم، گفته بود : استاد ناراضی نیستند و در طول شبانه روز، رادیو پیام كارهای استاد شجریان را پخش میكند.