وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

درمان بیماریها با گیاهان دارویی

درمان بیماریها با گیاهان دارویی
آیا می دانید گیاهان دارویی دارای فواید بسیار زیادی هستند و حتی در درمان بسیاری از بیماریها موثر می باشد.
بیماریهای دهان و حلق
گیاهان داروئی در درمان طیف وسیعی از بیماربهای دهان از جمله آبسه لوزه ، التهابات حاد و مزمن زبان، لثه و لوزه مورد استفاده قرار می گیرند.

اثر موضعی آنها بواسطه وجود موسیلاژها ، گلیکوزیدها ، بیترها و .. بوده و منجر به تمیزی محوطه دهان ، افزایش خونرسانی ، افزایش حضور عوامل محرک سلولی و دفع سریعتر مواد مضر از موضع می گردد که در نهایت منجر به رفع سریع علائم حاد بیماری و تسریع در روند بهبودی می گردد.

گیاهان داروئی که در این رابطه مورد استفاده قرار می گیرند به چهار دسته تقسیم می شوند:

( Demulcents  نرم کننده ها  )
از این گیاهان برای کاهش تحریک در التهابات حاد استفاده می شود.بخصوص در مواردی که التهاب همراه با سرفه خشک و مشکلات بلع  باشد .

مهمترین گیاهان این گروه عبارتند از:
برگ پنیرک ، برگ مریم گلی و ریشه ختمی باید از دم کرده و یا فراورده های تغلیظ شده یکی از گیاهان بالا یا بیشتر  بصورت قرقره و دهان شویه استفاده کرد.

(Topical Antiphlogistics) ضد التهاب موضعی
از این گیاهان برای درمان التهاب حاد دهان و حلق و آبسه لوزه استفاده می شود . در مواردی که عفونت حاد لوزه وجود دارد به همراه آنتی بیوتیک و یا به تنهایی می توانند اثر قابل توجهی داشته باشند .

مهمترین گیاهان این گروه عبارتند از:
گل بابونه ، گل همیشه بهار( آرنیکا ) و برگ مریم گلی در درمان التهاب گلو در عفونتهای ویروسی و میکربی از بابونه و آرنیکا بصورت قرقره محلول گرم بطور متناوب استفاده می شود . در درمان آبسه لوزه از این دو برای تسریع سرباز کردن آبسه استفاده می شود.در التهاب دردناک زبان از ترکیب گل بابونه و برگ مریم گلی بصورت دهان شویه استفاده می شود.

(Astringents
از این گیاهان در درمان بیماریهای تحت حاد و مزمن استفاده می شود . در التهابات مزمن زبان و لثه ،  التهاب مزمن گلو ، ترشحات مزمن پشت حلق افراد سیگاری با استفاده ترکیبی از این گروه و نرم کننده ها علاوه بر بهبود منجر به برگشت بافت مخاطی می گردد که بواسطه افت عملکرد غدد مخاطی از بین رفته بودند.

مهمترین گیاهان این گروه عبارتند از :ریشه علف نقره ای ، میوه قره قات ، میوه و تخم به   در درمان التهاب حاد زبان و آفت زبان از قره قات به تنهایی یا از ترکیب علف نقره ای و آرنیکا استفاده می شود . در بیماریهای لثه و پریودنتال از علف نقره ای به تنهایی یا توام با قره قات به صورت موضعی استفاده می شود.در التهابات دهان و حلق از عصاره میوه به یا از لعاب تخم آن استفاده می شود.

(Tonics)مقوی ها
از این گیاهان در درمان التهابات مزمن زبان و حلق ، احساس جسم خارجی ( گلوبوس) ، خشکی مخاط دهان در افراد مسن و خشکی مخاط در اثر رادیوتراپی و بیماری سیکا (گزروستومی ) استفاده می شود. آنها با بهبود عملکرد غدد بزاقی اثر قابل توجهی در کاهش شدت بیماری دارند.مهمترین گیاهان این گروه عبارتند از: قنطریون ، برگ شبدر و ریشه ژنتیان

تب خال
برگهای بادرنجبویه اثر مهارکنندگی بر روی ویروس تب خال دارند و بواسطه تانن موجود در این برگها اثر ضد عفونی کنندگی موضعی نیز دارند.