وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سه ایرانی در فهرست 500 هنرمند برتر جهان 2012

سه ایرانی در فهرست 500 هنرمند برتر جهان 2012
دو مؤسسه آرت پرایس و فیاک در گزارش سالانه آمار هنرمندان پرفروش و موفق دنیا، اسامی سه هنرمند ایرانی را در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر سال ۲۰۱۲ اعلام کردند. به گزارش ایران ناز با فرا رسیدن مهر ماه دو مؤسسه آرت پرایس و فیاک گزارش سالانه آمار هنرمندان پرفروش و موفق خود را منتشر می کنند.
 
امسال هم همزمان با برپایی نمایشگاه فیاک درگران پاله پاریس ، این دو موسسه گزارش خود را که مربوط به وضعیت مارکت هنر معاصر جهان حدفاصل ژوئیه 2011 (تیر 90) تا ژوئن2012 ( خرداد 91 ) است به دو زبان انگلیسی و فرانسه منتشر کردند؛ در حالی که همچون سال قبل، نام سه هنرمند ایرانی در این فهرست به چشم می‌خورد.

آرت پرایس، مهم‌ترین مرجع بازار تبادلات آثار هنری جهان و فیاک، مؤسسه نمایشگاه بین‌المللی پاریس، گزارش 78 صفحه‌ای تحلیل و بررسی سالانه خود را با محوریت رسانه‌های نقاشی، مجسمه، ویدیو و عکاسی معاصر جهان منتشر کرده‌اند و از نکات جالب توجه این گزارش آن است که برای چهارمین سال پیاپی جایگاه رو به رشد هنر ایران در عرصه منطقه و بین‌الملل – به رغم دشواری‌های فراوان سر راه هنرمندان ایرانی – مشهود است.

 
در این فهرست که در بر گیرنده آمار هنرمندان معاصر بوده و اساتید هنر مدرن را شامل نمی‌شود؛ نام فرهاد مشیری، رضا درخشانی و افشین پیرهاشمی به عنوان سه هنرمند ایرانی در فهرست 500 هنرمند موفق معاصر آمده است. نکته مهم در این میان قرار گیری نام افشین پیرهاشمی هنرمند زیر 40 سال ایرانی در فهرست 500 هنرمند برتر است ؛ نقاش 38 ساله‌ای که جایزه اثر متفاوت دوسالانه چین و دو رکورد نیم میلیون دلاری کریستیز را در کارنامه خود دارد.

در صدر فهرست 500 هنرمند پرفروش سال های 2011 و 2012 ، نام چهره مشهور گرافیتی آمریکا، ژان میشل باسکیه به چشم می‌خورد. باسکیه با حجم کلی فروش 103 میلیون دلار در حراج‌های بین‌المللی، پرفروش‌ترین هنرمند این سال محسوب می‌شود. این در حالی است که کل مبلغ فروش 70 اثر باسکیه در سال 2010 مبلغ 44 میلیون دلار بود. بعد از او، نام ژانگ فای ژی با فروش کلی 42 میلیون دلار دیده می‌شود. هشت هنرمند دیگر عبارتند از: کریستوفر وول ، دیمن هرست، ژانگ ژیا گانگ، ژو چان یا ،ریچارد پرنس، چن وای فای،جف کونز و هی ژای لانگ. جالب است نام هنرمندان مطرحی چون سیندی شرمن ،انسلم کیفر، پیتر دویگ و آنیش کاپور در رده‌های بعد به چشم می‌خورد.

مبنای آرت پرایس و فیاک برای این رتبه‌بندی، حجم فروش آثار هنرمندان در حد فاصل ژوئیه 2011 تا ژوئن 2012 بوده است و در عین‌حال بیشترین رکورد حاصل از چکش‌خوردن آثار این هنرمندان در یک حراج رسمی هم در این رتبه‌بندی دخیل شده است. در این فهرست 500 تایی ،فرهاد مشیری در رتبه 209 ، رضا درخشانی 352 و افشین پیرهاشمی در رتبه 457 قرار دارد.

دکتر ایان رابرتسون، کارشناس بین‌المللی هنر، درباره موقعیت بدیع هنر ایران می‌گوید:  طی چند سال اخیر شاهد تغییر مرزبندی جغرافیایی در تبادل آثار هنری جهان بوده‌ایم؛ به‌طوری که هنر ایران و خاورمیانه به عنوان بخش مهمی در این جغرافیا مطرح شده است. اما صرف نظر از اعداد و ارقام فروش که سبب شده هنرمندان ایرانی برای چندمین مرتبه متوالی در این رتبه‌بندی قرار بگیرند، کیفیت در‌خور تحسین آثار این هنرمندان است .

 
هر‌ چند هنرمندان پیشکسوت ایرانی در طی دوران رکود اقتصادی جهان با کاهش قیمت آثار خود مواجه شدند؛ با این‌حال مارکت هنر، در حال حاضر همچون اوایل دهه 90، به سمت شرایطی امن و با‌ثبات در حال حرکت است و در این میان چشم امید بازار هنر به هنرمندان معاصر است.

همچنین مایکل جِها ، مدیر بخش خاورمیانه موسسه کریستیز ضمن اشاره به فضای نوظهور هنر خاورمیانه و درخشش هنرمندان معاصر ایرانی و عرب معتقد است: حضور هنرمندان معاصر ایران در بازار هنر منطقه و جهان کلیدی است؛ همچنان که ارایه بخشی از آثار ایرانی در گروه کارهای معاصر ، برای ما همواره اهمیت به سزایی داشته است.

 
در موسسه کریستیز همواره خواسته‌ایم که به هنر معاصر توجهی ویژه داشته باشیم و هنر معاصر را بگسترانیم زیرا این حقیقتی است که کارهای معاصر خواهان بسیاری دارد. در کل علاقه بین‌المللی به آثار هنرمندان خاورمیانه خصوصاً هنر‌مندان معاصر و جوان رو به رشد است و این موضوع خیلی مهمی است. این بسیار ارزشمند است که آثار آنها مورد تحسین و توجه مجموعه‌دارهایی از امریکا، اروپا و سایر نقاط دنیا قرار گرفته است.