وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آنچه باید درمورد تلویزیون های هوشمند بدانید

آنچه باید درمورد تلویزیون های هوشمند بدانید

حتما شده که به این فکر کنید، چرا برخی از تلویزیونها را تلویزیونهای هوشمند می‌نامند؟ چه چیز آنها را هوشمند می‌کند؟ اصلا داشتن یک تلویزیون هوشمند چقدر مهم است که بخواهیم بودجه‌های هنگفتی را صرف خریدشان کنیم؟ در مقاله زیر که در دو قسمت 8 پرسشی منتشر می‌شود، تلاش می‌کنیم که این دستگاه‌ها را بیشتر و به زبان ساده‌ معرفی کنیم.

1.تلویزیون هوشمند(اسمارت تی وی) چیست؟
در اصل به این دستگاه‌ها “تلویزیونهای متصل ” گفته می‌شد و برای اولین بار سامسونگ و ال جی بودند که آنها را با نام “Smart TV” روانه بازار کردند. این اصطلاح به هر تلویزیونی که قابلیت اتصال به نت را برای دسترسی به خدمات پخش رسانه داشته باشد و بتواند برنامه‌های سرگرمی چون خدمات اجاره ویدئو، ایستگاه‌های موسیقی اینترنتی و مرور وب را اجرا کند اطلاق می‌شود.

2.چه کمپانی‌هایی اسمارت تی وی تولید می‌کنند؟
در واقع می‌توان گفت که بیشتر سازندگان اصلی تلویزیون، از تولید کنندگان اسمارت تی وی‌ها هم هستند. تمایل به هوشمند کردن، دامن تلویزیونها را هم گرفته است. در این میان مجموعه‌هایی ارزان از سازندگان چینی چون TCL و های سنس هم ویژگی‌های هوشمندی چون خدمات روکو و مجموعه‌های پیشرفته از سامسونگ هم گاهی با دوربین‌، میکروفون و تشخیص صدا و حرکت عرضه می‌شوند. اگر بخواهیم فهرستی از تولیدکنندگان اصلی اسمارت تی وی در دنیا را نام ببریم اینچنین خواهد بود: های سنس، ال جی، پاناسونیک، فیلیپس، سامسونگ، شارپ، سونی، TCL، توشیبا و ویزیو.

3. اسمارت تی وی‌ها چطور به اینترنت متصل می‌شوند؟
اسمارت تی وی‌ها یا از اتصال مستقیم اترنت و کابلی استفاده کرده یا با وای فای به اینترنت متصل می‌شوند. بیشتر مدلهای امروزی دارای وای فای هستند، اما پیش از خرید حتما چک کنید.

افرادی که صاحب خانه‌های بزرگ هستند باید پوشش وای فای خود را حتما بررسی کنند. مثلا اگر روتر وای فای قرار باشد در طبقه دوم قرار گیرد و مجموعه در زیر زمین نصب شود، شاید سیستم قادر به برقراری ارتباط بدون مشکل نداشته باشد. بعلاوه بیشتر وای فای‌های موجود در این مجموعه‌ها به اندازه وای فای ستاپ باکسها قدرتمند نیستند.

حالا اگر تلویزیون شما در برقراری این اتصال بیسیم مشکل دارد، چند آپشن برای حل این مشکل موجود است که البته هیچ کدام 100 درصد جواب نمی‌دهند. اولین راه نزدیک‌تر کردن روتر وای فای به سیستم است که البته بحث کابل و سرویس DSLی که به خانه وارد می‌شود پیش می‌آید. اگر روتر قدیمی است و بهمین دلیل اتصال با مشکل روبروست، خرید یک روتر جدیدتر مشکل را حل خواهد کرد. اگر هیچکدام از این راه‌ها جواب نمی‌دهد و بکار گیری‌اشان امکان پذیر نیست، باید سراغ یک توسعه دهنده محدوده Wi-Fi بروید که البته نصب آنها کمی حوصله و زمان می‌خواهد.

4. اسمارت تی وی‌ها با هم چه تفاوتی دارند؟
برای اسمارت تی وی‌ها، یک سیستم عامل مشخص یا رابط کاربری ویژه وجود ندارد و تقریبا هر سازنده از نرم‌افزار ها و رابط‌های کاربری متفاوتی استفاده می‌کند. بعلاوه سازندگان از طبقه بندی‌ها و خدمات آنلاین و برنامه‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

به طور کل بیشتر تلویزیونهای هوشمند از خدمات مشهوری چون نتفلیکس و پاندورا بهره می‌برند و برخی دیگر هم برنامه‌های کاربردی را که گهکداری تغییر می‌کنند ارائه می‌دهند. مدلهای ارزانتر تنها به ارائه برنامه‌های مشهورتر کفایت کرده و مدلهای گرانتر در عوض مجموعه‌ای از برنامه‌های مختلف را عرضه می‌کنند. برخی از کمپانی‌ها هم هستند که بر روی مدلهای پایین رده‌اشان سیستم عاملها و رابط‌های کاربری مختلف نصب می‌کنند.

نحوه چیدمان برنامه‌ها هم در این تلویزیونها مختلف است، برخی از صفحات اسکرول شدنی استفاده می‌کنند و برخی دیگر با طراحی تب یا نوارهای اسکرول روی صفحه امکان دسترسی را برای کاربر فراهم می‌کنند. برخی هم از یک دایره سه بعدی برای مرتب کردن سرویسهای مختلف موجود در تلویزیون بهره می‌برند.

5. آیا سازنده تلویزیون هوشمند من، نرم‌افزارها را به طور مرتب آپدیت می‌کند؟
بستگی دارد. بعضی از کمپانی‌ها در رفع مشکلات و باگها سریعتر از دیگر سازندگان عمل می‌کنند، پس در واقع می‌توان مطمئن بود که سازندگان بزرگتر به طور مداوم به آپدیت نرم افزارهای خود بپردازند.

6.آیا اسمارت تی وی‌ها هم مثل کامپیوترها هنگ می‌کنند؟
متاسفانه باید بگوییم، بله. بالاخره تلویزیونهای هوشمند هم از چیپ‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. برای پردازشهای گرافیکی به چیپ نیاز دارند و برای ذخیره داده‌ها از مموری بهره می‌برند.

مشکلاتی از قبیل خاموش شدن‌های غیر منتظره و متوقف شدن دستگاه در حال اجرای یک برنامه از این قبیل هستند. در این مواقع تنها راه حل خاموش کردن دستگاه است. البته برخی اوقات مشکلات در اثر آپدیتهای نادرست ایجاد می‌شود که در صورت امکان باید آن آپدیت را پاک کرد.

7.بغیر از برنامه‌ها، اسمارت تی وی‌ها فایده دیگری هم دارند؟
البته که تلویزونهای هوشمند مزایای دیگری هم دارند. این دستگاه‌ها به دلیل کامپیوترهای تعبیه شده در درونشان و اتصال اینترنتی که فراهم می‌کنند، می‌توانند ویژگی‌های دیگر ی هم ارائه دهند. بازی‌هایی مثل پرندگان خشمگین طرفداران زیادی در بین دارندگان تلویزیونهای هوشمند دارد. البته این بازی‌ها به قول معروف انگشت کوچکه بازی‌های موجود در پلی استیشن و اکس باکس نمی‌شوند، ولی خب یک جورایی اعتیاد آور هستند.

استفاده از لوازمی چون دوربین در بعضی از این تلویزیونها، امکان استفاده از خدمات تماس ویدئویی مثل اسکایپ را نیز فراهم می‌کند. بعضی دیگر هم با وجود پردازشگرهای قویتر، قادر به تشخیص صدا برای جستجو و تشخیص حرکت دست برای حرکت در بین صفحات هستند.

8.یک اسمارت تی وی چه تفاوتی با ستاپ باکسهایی مثل روکو، اپل تی وی،کروم کست یا فایر تی وی دارد؟
تنها از طریق تلویزیون‌های هوشمند نیست که می‌توانید به تماشای فیلم در نتفلیکس یا یوتیوب بنشینید، بسیاری از ستاپ باکسها(آمازون، اپل، گوگل و روکو) هم هستند که همین کار را برایتان می‌کنند.

برخی ویژگی‌ها هم هستند که فقط با وجود یک ستاپ باکس ممکن می‌شوند. مثلا برای داشتن مجموعه آیتونز ، تنها یک اپل تی وی کارتان را راه می‌اندازد.

در ادامه و با 8 پرسش و پاسخ دیگر، شما را بیشتر با این هوشمندهای بزرگ جثه آشنا می‌کنیم.

1.آیا به صرفه‌تر است که تلویزیون هوشمند بخریم یا تلویزیونی معمولی همراه با یک ستاپ باکس تهیه کنیم؟
یک تلویزیون هوشمند تفاوتش با نوع معمولی از نظر قیمت قابل توجه است. البته فن‌آوری به سمتی پیش می‌رود که خیلی زود، تقریبا همه تلویزیونها هوشمند خواهند شد. شاید اینطور بنظر برسد که خرید یک تلویزیون معمولی با ستاپ باکس کار بهتر و با صرفه‌تری باشد، اما توجه داشته باشید که همه چیز مربوط به ویژگی‌های برتری که ستاپ باکس هم قادر به ارائه آنهاست نیست. تلویزیونهای هوشمند قابلیت پردازش بهتر تصاویر و ویدئو را دارند و در قسمت پشتی از پورتهای بیشتر HDMI بهره می‌برند و این یعنی با تهیه یک اسمارت تی وی خیلی بیشتر از اتصال به اینترنت و برنامه‌ها نصیبتان خواهد شد.

2.آیا تلویزیون من ویروسی یا هک می‌شود؟
در تئوری پاسخ متاسفانه مثبت است. هکرهای زیادی وجود دارند که می‌توانند از طریق نت وارد سیستم خانگی شما شوند و به تغییر پسوورد و کانالهای شما اقدام کنند.

البته فعلا این اتفاق در دنیای واقعی نیفتاده است. با اینکه بیشتر تلویزیونهای هوشمند رابطهای کاربری متفاوتی دارند، بیشتر آنها از برخی از نسخه‌های لینوکس استفاده می‌کنند. سیستم عاملی که هکرها خوب می‌دانند چطور آنرا دست کار ی کنند.

برای اینکه امنیتتان بخطر نیفتد، از انجام کارهای مهمی چون خرید بانکی و استفاده از کارت خرید برای هر کاری دوری کنید، زیرا این دستگاه‌های هوشمند به اندازه اسمارتفونها و کامپیوترها امن نیستند.

3.آیا یک تلویزیون هوشمند می‌تواند شما را ببیند؟
له، تمام اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی از طریق تلویزیونتان به اشتراک می‌گذارید همگی درست به مانند زمانی که با کامپیوتر یا اسمارتفونتان این کار را انجام می‌دهید قابل دسترس است.

سال 2012 محققان کامپیوتری راه‌های نفوذ به اسمارت تی وی‌ها را مورد بررسی قرار دادند و توانستند از طریق دوربین و میکروفون به استراق سمع افراد در اتاقهایشان بپردازند.

اواخر سال 2013 هم بود که کمپانی ال جی اقرار کرد که توانسته حتی پس از روشن کردن تنظیمات امنیتی توسط کاربران، اطلاعاتی از کانالهایی که آنها به تماشا نشسته بودند بدست آورد.

4.آیا می‌توان با تلویزیون هوشمند به مرور وب پرداخت؟
با برخی از آنها بله، اما نه با تمام آنها. نیاز به یک مرورگر است که نه تنها با تمام وب سایتهایی که از استاندارد HTML استفاده می‌کنند سازگار باشد، بلکه بتواند آن سایتها را با آن صفحه بزرگ تلویزیون تطابق دهد.

اگر می‌خواهید که با تلویزیونتان به مرور وب بپردازید، مطمئن شوید که مرورگر ویژه خود را دارد. در ضمن از وجود آپشن کیبورد وایرلس هم مطمئن شوید.

5.آیا اسمارت تی وی‌ها کانالهای محلی را هم می‌گیرند؟
سرویس‌های تلویزیونهای هوشمند هیچ تداخلی با توانایی دریافت کانالهای محلی ندارند. اگر از تلویزیون کابلی یا سرویسهای ماهواره‌ای استفاده می‌کنید، اوضاع مثل قبل ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر هیچیک از آنها را ندارید نیاز به اتصال اینترنتی برای دست‌یابی به خدمات هوشمند و سپس یک آنتن HDTV دارید.

6.آیا یک تلویزیون هوشمند می‌تواند جایگزین اتصال کابلی باشد؟
بسیاری این تلویزیونها را با نام ”cord cutting“می‌شناسند، زیرا با وجود یک تلویزیون هوشمند دیگر نیازی به هزینه پرداختن برای تهیه ماهواره یا سرویس‌های کابلی نیست.

7.یک اسمارت تی وی به جعبه کابل یا اتصال برادبند نیاز دارد؟
اگر بخواهید که به دریافت ایستگاه و کانالها ادامه دهید و از خدمات پخش تلویزیونتان استفاده کنید، باید بگوییم که بله نیاز است. با یک رسیور ماهواره یا رسیور کابلی می‌توانید به رمز گشایی ایستگاههایی که فراهم کننده‌ها برای جلوگیری از دزدی اسکرمبل می‌کنند بپردازید.

برای پخش ویدئوها از سایتهایی مثل آمازون نیاز به اتصال برادبند دارید. در واقع DSL با سرعت کم، مانع از خدمات ویدئویی مناسب می‌شود.

8. آیا یک اسمارت تی وی تصاویر بهتری را به نمایش می‌گذارد؟
نه حتما. اگر سازنده آن تلویزیونی که انتخاب می‌کنید، از HDTV‌های بهتر و گرانتری استفاده کرده باشد، پس حتما دستگاهی خواهید داشت که تصاویر بهتری ارائه می‌دهد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره