وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

روش تهیه کوفته خوشمزه با سس تاهینی در منزل

روش تهیه کوفته خوشمزه با سس تاهینی در منزل

روش تهیه کوفته خوشمزه با سس تاهینی در منزل

 

ایران نازی های کدبانو و عزیز سلام.امروز خدمت شما هستم با آموزش یک غذای محبوب با یک دستنور متفاوت.دستور غذایی که امروز برایتان در نظر گرفتیم دستور پخت کوفته با سس تاهینی است.این غذای خوشمزه با الهام از غذاهای خاورمیانه آماده شده است و این یک دستور برای افطاری یا سحری و یا به عنوان یک شام سبک و مقوی با کربوهیدرات کم درست شده است.

 

پر از عطر و طعم سبزیجات تازه که شما می توانید آن را در خانه آماده کنید و در کنار آسان تهیه شدن آن بسیار هم خوشمزه است و تقریبا مواد لازم آن در یخچال آشپزخانه ها هست و این غذا در یک قابلمه و روی اجاق گاز براحتی پخته و تهیه می شود.

 

*موادی که برای تهیه این غذای خوشمزه لازم دارید:

-گوشت چرخ کرده   500 گرم

-نمک،سماق    1 قاشق چایخوری

-زردچوبه   1/2قاشق چایخوری

-پیاز   1عدد بزرگ

-سیر   3 حبه

-سبزی معطر   1/2 یا 1/4 فنجان

-فلفل قرمز   1/2 قاشق چایخوری اختیاری

-کنجد   1تا2 قاشق غذاخوری تزئینی

-آب   1/2 فنجان برای سس

-آبلیمو   2 قاشق غذاخوری برای سس

-روغن زیتون   3 قاشق غذاخوری برای سس

-سیر   2 حبه برای سس

-فلفل سبز تند   2تا3 برش برای سس اختیاری

-نمک   1 قاشق چایخوری به سلیقه

-نمک   1 قاشق چایخوری برای سس

-سبزیجات معطر   3/4 فنجان برای سس

-ادویه زاتار*   1 قاشق غذاخوری برای کوفته

 

توجه داشته باشید این دستور مخصوص 4 نفر است.مدت زمان آماده سازی مواد حدود 20 دقیقه و زمان مناسب برای پخت تقریبا 40 دقیقه است.

 

روش تهیه کوفته خوشمزه با سس تاهینی در منزل

 

*برای پخت عالی این غذای خوشمزه باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.با ما در ایران ناز همراه باشید.

1-در این دستور غذا ابتدا تمام مواد را آماده کرده و کنار بگذارید، در این دستور غذایی از گوشت چرخ شده استفاده شده که بسته به ذائقه شما می تواند از گوشت بوقلمون، مرغ یا گاو و گوسفندی و گوساله و مرغ باشد بدلخواه آن را انتخاب کرده و در یک کاسه بریزید و همینطور که میدانید گوشت مرغ و بوقلمون کم چرب تر و کم کالری هستند .

 

اما گوشت بره غنی و بسیار عالی است و بعد پیاز و یا بجای آن از 2 تا 3 ساقه پیازچه ریز ساطوری شده و سیر را نگینی ریز خرد کرده و به گوشت اضافه کنید .

 

همچنین سبزیجات معطر که شامل نعناع، جعفری، گشنیز، شوید که ریز خرد کرده و به ترکیب اضافه کنید و اگر نداشتید مهم نیست فقط کافیه که یکی از سبزیجات را استفاده کنید.

 

نمک و زردچوبه و فلفل قرمز را هم اضافه کرده و همینطور سماق یا بجای آن 1 قاشق غذاخوری از رنده پوست لیمو ترش استفاده کنید.

 

بعد تمام مواد را با دستان مرطوب خوب با هم ورز دهید و در صورت نیاز از کمی روغن زیتون استفاده کنید، تا تمام مواد با هم یکدست و منسجم شود. و بعد گوشت را به 4 قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به دوازده 12 توپ گرد فرم دهید.

2-وقتیکه تمام مواد را با هم مخلوط کردید و هر قسمت را توی دست مانند یک توپ کردید آن را توی یک ظرف قرار دهید و زمانی که تمام مخلوط تمام شد، توپ های گوشتی را توی دانه های کنجد بغلتانید تا تمام گوشت با پوشش روکش شود. البته این کار اختیاری است و می توانید از کنجد استفاده نکنید. ولی کمی ادویه زاتار روی آن بپاشید.

 

در این مرحله یک ماهی تابه را روی حرارت گاز گذاشته و 1 تا 2 قاشق چایخوری روغن زیتون (چون گوشت مرغ و بوقلمون بدون چربی است میتوانید 2 قاشق چایخوری از روغن زیتون استفاده کنید.)

 

 یا هر روغنی که دوست دارید بریزید و بعد بگذارید تا گرم شود و کوفته های آماده شده را بستگی به کنجایش ماهی تابه توی آن قرار داده و بگذارید تا تمام اطراف گوشت خوب سرخ و طلایی شود. شما میتوانید بجای تابه فرا با دمای 350 درجه فارنهایت و یا 180 درجه سانتیگراد روشن و کوفته ها را توی فر بپزید.

 

3-در این مرحله تمام مواد در دستور داده شده برای سس را توی یک غذاساز بریزید و باهم خوب ترکیب کنید تا کاملا مخلوطی صاف و یکدست شود. سبزیجات معطر شامل ریحان، نعناع، گشنیز و شوید و جعفری است. بعد از سس سبز تاهینی توی بشقاب بریزید و کوفته ها روی آن قرار داده و میتوانید در کنار آن از سالاد گوجه فرنگی و یا سالاد کلم برای سرو استفاده کنید.

 

4-این سس بسیار خوشمزه، لطیف، کمی تند و بسیار خامه ای است در حالی که کاملاً گیاهخوار است! فقط 5 دقیقه طول می کشد تا آماده شود.

 

سس تاهینی خود را به سطح دیگری برسانید و آن را سبز کنید! این سس سبز تاهینی با افزودن گیاهان تازه و فلفل قرمز پر از طعم و مزه است – یک سس دلپذیر، مغزدار، گیاهی، خامه ای برای افزودن به غذاهای خاورمیانه!

 

برای 1-1/2 فنجان سس شما باید 1/2 فنجان آب را با 2 قاشق غذاخوری آب لیمو، 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون، 2 حبه سیر، 3/4 فنجان گیاهان تازه (گشنیز، جعفری، نعناع، شوید یا ریحان) و 2 – 3 برش فلفل تند سبز (اختیاری) 1 قاشق چای خوری نمک، بیشتر به سلیقه و ½ فنجان رب تاهینی، همه مواد (به جز رب تاهینی) را در مخلوط کن یا غذاساز قرار دهید و مخلوط کنید تا کاملا یکدست و صاف شود و اما خیلی صاف نشود.

 

رب تاهینی را اضافه کنید. مخلوط کنید تا خامه ای شود و برخی از گیاهان سالم بماند. نمک و لیمو و فلفل آن را بچشید اگر کم بود بسته به ذائقه آن را اضافه کنید.

 

5-برای 1/4 فنجان ادویه زاتار که یک ادویه معروف خاور میانه ایی است شما به این مواد احتیاج دارید. 1 قاشق غذاخوری آویشن خشک یا پونه کوهی، 1 قاشق غذاخوری زیره، 1 قاشق غذاخوری تخم گشنیز، 1 قاشق غذاخوری دانه کنجد، 1 قاشق غذاخوری سماق، 1/2 قاشق چایخوری نمک را با هم در یک کاسه ترکیب کنید و میتوانید تخم گشنیز را با زیره در تابه تفت داده و بعد آن را آسیاب کنید که دارای عطر و طعم بیشتری خواهد شد. از این ادویه در تمام غذاهای خاورمیانه ای هوموس انواع کوفته و کباب ها و باباغنوش هم استفاده کنید.