وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا میدانید فواید ذرت مکزیکی چیست؟

آیا میدانید فواید ذرت مکزیکی چیست؟
ذرت مكزیكی یكی از تنقلاتی است كه چند سالی در سبد غذایی مردم جای گرفته و اغلب خانواده‌ها به دلیل طعم و مزه مطلوب از آن به عنوان یك میان وعده غذایی استفاده می‌كنند.

این روند استقبال به‌گونه‌ای است كه طبع نسل جوان نیز دیگر به كمتر از ذرت مكزیكی رضایت نمی‌دهد. حال سوال اینجاست ذرت، مكزیكی‌اش خوب است یا كبابی؟
ذرت از خانواده گندمیان و در كشور مكزیك تكامل یافته و پس از گندم و برنج، قوت مردم را تشكیل می‌دهد. این غله سرشار از ویتامین‌های گروه C، B، A و املاح معدنی كلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن بوده و قسمت اعظم آن را مواد نشاسته‌ای تشكیل می‌دهد. رنگ زرد ذرت به دلیل وجود زئین و آنتی‌اكسیدان بوده و آنزیم‌ها و فیبر نامحلول آن برای محافظت از روده و پیشگیری از یبوست و بواسیر مفید است.

این خوراكی معمولا به اشكال متنوعی مثل كنسروی، بخارپز، كبابی واخیرا مكزیكی مورد استفاده قرار می‌گیرد كه بهترین نوع‌آن بخار پز خانگی است. پختن ذرت نه تنها باعث كاهش مواد مغذی آن نمی‌شود بلكه خاصیت آنتی اكسیدانی آن را نیز افزایش می‌دهد.

در ذرت خام مواد آنتی‌اكسیدانی به فیبرهای غیرمحلول متصل شده و غیرفعال هستند، ولی عمل پخت موجب شكستن این اتصال و آزادسازی این تركیبات مفید می‌شود. به همین دلیل نوع بخار پز ذرت را انتخاب كنید و كمتر سراغ نوع مكزیكی آن بروید.

البته خوردن ذرت كبابی یا همان بلال نیز توصیه می‌شود، ولی باید توجه داشت كه بلال‌ها هنگام كباب شدن نسوزند؛ چرا كه با سوختن هر ماده غذایی احتمال سرطان‌زایی آن افزایش می‌یابد. بد نیست بدانید كه بلال پس ازكباب شدن اگر در آب نمك قرار داده شود مقداری از خاصیت خود را از دست خواهد داد.

حال شاید این سوال مطرح شود، ذرت مكزیكی هم كه پخته می‌شود پس چرا مضر است؟ در این رابطه باید گفت: اضافه كردن كره، نمك و برخی افزودنی‌های دیگر سبب افزایش كالری ذرت مكزیكی می‌شود. این تركیب غذایی بسیار پركالری، چرب، شور و تند بوده و مصرف آن برای بیماران قلبی ـ عروقی و مبتلایان به فشار و چربی خون و افراد دارای اضافه وزن بسیار مضر و خطرناك است.

البته اگر این غذا با كمترین میزان نمك تهیه و به جای كره و روغن جامد درصد اندكی به آن روغن مایع اضافه شود می‌تواند خصوصا در فصول سرد سال كه استقبال، افراد به مصرف غذاها و خوراكی‌های گرم بیشتر می‌شود یك تنقل خوب محسوب ‌شود.

توصیه‌ها
ذرت از نظر ویتامین PP كه ویتامین جلوگیری‌كننده از بیماری «پلاگر» است، فقیر است. مشخصه اصلی بیماری پلاگر مشكلات پوستی است. مصرف شیر، گوشت، ماهی و حبوبات به همراه ذرت از بروز این بیماری پیشگیری می‌كند.

 
تا حد امكان سعی كنید ذرت مكزیكی را به صورت خانگی تهیه كنید. كنار خیابان و مراكز پر رفت و آمد مكان مناسبی برای طبخ ذرت مكزیكی نیست. این مكان‌ها مملو از آلودگی‌ها و میكروب‌های بیماری‌زایی هستند كه در صورت نفوذ به ماده غذایی می‌توانند برای مصرف‌كنندگان خصوصا كودكان بسیار مخاطره‌آمیز باشند.