وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اشتباه در حفاری مسیر متروی اصفهان

اشتباه در حفاری مسیر متروی اصفهان
اصفهان – خبرگزاری مهر: یك منبع آگاه در سازمان قطار شهری اصفهان گفت: مسیر تونل شرقی خط شمال – جنوب متروی اصفهان پس از عبور از زیر رودخانه زاینده رود، در حدود 30 رینگ (طولی معادل 40 متر) در كنار سی و سه پل به اشتباه حفاری شد.
 
این منبع آگاه كه خواست نامش فاش نشود به خبرنگار مهر در اصفهان گفت: تونل غربی خط شمال – جنوب متروی اصفهان، بر اساس خط پروژه، بر روی DTA خود حركت كرده اما مسیر تونل شرقی در هنگام عبور از زیر رودخانه زاینده رود در كنار سی و سه پل، در حدود 30 رینگ ( طولی معادل 40 متر ) به اشتباه حفاری شده است.
 
وی خاطرنشان كرد: این حفاری اشتباه در نهایت سبب شده كه دهانه تونل از موقعیت تعیین شده كنونی به میزان بیش از ۶ متر به سمت راست (غرب) جابجا و از مسیر اصلی خود دچار انحراف شود كه اكنون عملیات حفاری متروی اصفهان به همین سبب متوقف شده است.
 
این منبع آگلاه با اشاره به اینكه دستگاه TBM نمی‌تواند پیچشی با شعاع كمتر از 225 متر داشته باشد، اظهار داشت: این در حالی است كه با توجه به انحراف ایجاد شده اگر بخواهیم تونل را به مسیر اصلی خود بازگردانیم و به ایستگاه تعبیه شده در خیابان چهارباغ بالا برسانیم، باید دستگاه با شعاع 125 متر بچرخد كه در واقع این امر خود غیر ممكن است.
 
 
 

وی ادامه داد: حتی اگر قرار بر این باشد كه دستگاه مسیر كنونی خود را ادامه دهد و با كمترین شعاع یعنی 225 بپیچد از زیر فونداسیون هتل سوئیت و مغازه های اطراف آن عبور خواهد كرد كه در واقع آنگاه نیز با این مشكل روبرو خواهیم شد كه تونل به ایستگاه طراحی شده خود نخواهد رسید.
 
احتمال نشست سی و سه پل در زمان جاری شدن آب در زاینده رود وجود دارد
 
این منبع آگاه در سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینكه دستگاه TBM مورد استفاده در پروژه مترو اصفهان از نوع EPB است كه برای حفاری خاك‌های شهری و نرم ساخته شده است، اظهار داشت: این دستگاه در هر بار عملیات حفاری به طول یك و نیم متر، متوقف و كار رینگ گذاری انجام و سپس حفاری دوباره آغاز می شود.
 
وی با اشاره به اینكه تاكنون كمترین زمان حفاری در پروژه مترو اصفهان 15 دقیقه و بیشترین زمان به سه ساعت می‌رسد، اظهار داشت: این حفاری‌های اخیر نزدیك به یك شبانه روز به طول انجامیده است كه خود مبین این مسئله است كه دستگاه با مصالح غیرعادی مواجه شده است.
 
وی تصریح كرد: اكنون در واگن‌های حمل خاك‌های حفاری شده، مصالح غیر عادی بتون مانند كه به قسمتی از پی یك سازه شباهت داشته باشد مشاهده می‌شود كه احتمالا در زمان انحراف دستگاه با رمپ جنوبی سی و سه پل برخورد و این مصالح، قسمتی از پی سی و سه پل است.
 
وی تصریح كرد: در صورت صحت داشتن این قضیه و آسیب دیدن پی سی و سه پل، احتمال نشست كردن پل در زمان جاری شدن آب در رودخانه وجود دارد كه پی بردن به درستی این احتمال، نیازمند بررسی های بیشتر است.
 
این منبع آگاه در سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینكه سر برنده دستگاه در زمان این حفاری های غیرعادی آسیب جدی دیده است، تصریح كرد: وقتی حفاری طولانی مدت شود، بدون تردید سر حفار دستگاه Cutter Heade در حال حفاری مصالحی غیر عادی است كه این حفاریها سبب شده، یكی از بازوهای كاتر هدر دستگاه در تونل شرقی، كاملاً منحنی و بیضی شكل شود، به شكلی كه تعمیر آن به شكل عادی از طریق حضور غواصان در محفظه man lock دستگاه كه بدین منظور طراحی شده است، امكان پذیر نیست.
 

وی به حضور كارشناسان شركت نقشه بردار پروژه مترو اصفهان برای بررسی موضوع اشاره كرد و افزود: كارشناسان شركت آلمانی VMT GmbH كه كار نقشه برداری پروژه مترو اصفهان را انجام داده به دعوت سازمان قطار شهری اصفهان برای بررسی موضوع به اصفهان آمدند كه پس از بررسی در نامه ای كه این شركت نقشه بردار پروژه مترو اصفهان به قطار شهری اصفهان، سه گزینه پیش را برای مسئولان قطار شهری اصفهان مطرح می‌كند كه در گزینه پیشنهادی اول آمده است اگر با قوسی به شعاع 125 متر بپیچید می‌توان دستگاه را به ایستگاه مورد نظر رساند كه سیستم آستر كاری تونل و محدودیت ها و همچنین زمین شناسی دستگاه چنین اجازه‌ای را نمی دهد كه ما با شعاع 125 متر بپبچیم. پس این پیشنهاد رد می شود.
 
 
 
تقشه شركت آلمانی در خصوص اشتباهات انجام شده
 
این منبع آگاه در ادامه به مهر تصریح كرد: در گزینه پیشنهادی آخر نیز آمده كه مسیر فعلی را با كوچكترین شعاع ممكن (225 متر) ادامه دهیم كه در این صورت دستگاه 28 متر در عرض با ایستگاه مورد نظر ما فاصله پیدا می كند. ضمن اینكه با اینكار قسمت هایی از تونل از زیر هتل سوئیت و مغازه های اطراف آن عبور خواهد كرد كه عااوه بر مشكلات حقوقی، ممكن است از نظر فنی غیر ممكن باشد.
 
همچنین در گزینه آخر نیز آمده است كه مسیر را بدون توجه به محل ایستگاه، ادامه دهیم كه در این صورت ایستگاه ما به طور طولی، 170 متر دورتر از ایستگاه فعلی كه كار ساخت آن در حال انجام است، قرار می گیرد.
 
این منبع آگاه كه خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: بر اساس بررسی VMT در هر صورت احداث ایستگاه در محل فعلی كه كار ساخت آن در حال انجام است، غیر ممكن است ولی این شركت راهكاری را برای حل مشكل ارایه نداده و در بخش دیگری از نامه خود، ایرادات پیمانكار را به او متذكر می شود و مسئولیت این مشكل و حل آن را از خود ساقط می كند.
 
این منبع آگاه به برخی تذكرات مهندسان حاضر در پروژه در زمان ایجاد انحراف اشاره و افزود: بر اساس اطلاعات موجود تعدادی از افراد حاضر در حفاری متوجه می‌شوند كه دستگاه بر خلاف انتظار در حال پیشروی در مسیر مستقیم است و این افراد به چند تن از مهندسین ذیربط، گوشزد و اخطار می‌دهد كه ظاهرا" در قسمتی از كار اشتباهی در حال صورت گرفته كه متاسفانه به این مساله بی توجهی می شود.
 
وی افزود: در نهایت نقشه بردار ارشد پیمانكار( شركت الموت ) متوجه اشتباه در حال بروز می شود و تقاضای توقف حفاری می دهد كه متاسفانه در این زمان 30 رینگ به صورت اشتباه حفاری شده بود.
 

دستگاه TBM مترو اصفهان یكی از ارزان ترین دستگاه حفاری است كه وجود دارد
 
این منبع آگاه در خصوص كیفیت دستگاه TBM مترو شهر اصفهان گفت: در حالی كه حساسیت های حفر تونل مترو در شهر تاریخی اصفهان از سایر شهرهای كشور بسیار بیشتر است، دستگاه TBM اصفهان كیفیت بسیار پایینی دارد.
 
وی با بیان اینكه این دستگاه كامل خریداری نشده است، افزود: به عنوان مثال دستگاه TBM مترو اصفهان مشكلات زیادی برای گروت كار دستگاه ایجاد می‌كند و كار گروت كاری در تونل به سختی و با كیفیت پایین صورت می گیرد، چون هزینه صحیح انجام نشده است.