وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

غذاهای مفید و مضر برای سرطان

غذاهای مفید و مضر برای سرطان
بسیاری از مواد غذایی می‌توانند جلوی ابتلا به سرطان را گرفته و از پیشرفت آن جلوگیری کنند. برعکس برخی دیگر از مواد غذایی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.
 
در اینجا به تحقیقاتی اشاره می‌کنیم که طی آن غذاهای ضدسرطان و سرطان‌زا مشخص شده‌اند.

*سودا :
مضر برای سرطان پانکراس محققان دانشگاه مینسواتا می‌گویند رابطه مستقیمی بین ابتلا به سرطان پروستات و مصرف سودا وجود دارد. این پژوهشگران پس از زیر نظر گرفتن 60 هزار اندونزیایی اعلام کردند افرادی که به طور مرتب عادت به مصرف سودا دارند بیشتر به سرطان پانکراس دچار می‌شوند.

به نظر می‌رسد قند بالای این نوشیدنی سبب افزایش میزان انسولین تولیدشده از سوی پانکراس شده و احتمال رشد سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد.

سرطان پانکراس شاید از جمله سرطان‌های نادر باشد ولی بسیار کشنده بوده و احتمال زنده ماندن برای مدت 5 سال بعد از ابتلا به آن تنها 5 درصد است.

*چای سبز
در مقابل سرطان ریه آیا می‌دانستید مصرف چای سبز حتی اگر سیگاری باشید می‌تواند از ابتلای شما به سرطان ریه جلوگیری کند؟ طبق تحقیقی که در کنفرانس انجمن آمریکایی تحقیقات در مورد سرطان مطرح شد پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی داشته و می‌توانند از تشکیل تومورهای سرطانی پیشگیری کنند.

برای اثبات این موضوع محققان عادات غذایی 170 بیمار مبتلا به سرطان ریه و 340 فرد سالم را زیر نظر گرفتند. نتایج نشان داد افرادی که چای سبز مصرف نمی‌کنند 5 برابر بیش از سایرین که حداقل یک فنجان در روز چای سبز می‌نوشند احتمال دارد به سرطان ریه مبتلا شوند. این میزان درمیان سیگاری‌ها 12 برابر است.

*هویج
مضر برای سیگاری‌ها تحقیقات پژوهشگران نشان داده است مصرف بیشتر کاروتونوییدها، خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می‌دهد اما در مورد کسانی که به طور مرتب سیگار می‌کشند، کاروتونوییدها اثر عکس دارند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کولون و کولورکتال را افزایش دهند.

*زردچوبه
مفید در پیشگیری از سرطان مدت‌هاست که پژوهشگران روی خواص ضدسرطانی زردچوبه تحقیق می‌کنند. اما تحقیقات اخیر نشان داده است این ادویه با هدف گرفتن سلول‌های بنیادی می‌تواند از ابتلای فرد به سرطان پیشگیری کند.

 
محققان مرکز سرطان‌شناسی دانشگاه میشیگان آمریکا معتقدند نوعی ماده شیمیایی در زردچوبه به نام کورکومین و نوعی ماده شیمیایی در فلفل سیاه به نام پیپرین سبب کاهش سلول‌های بنیادی سلول‌های نرمال می‌شود.
 
حذف سلول‌های بنیادی سرطانی و کاهش تعداد سلول‌های نرمال در مبارزه با سرطان بسیار نقش مهمی دارد. جالب است که ماده شیمیایی موجود در فلفل پشتیبان ماده شیمیایی موجود در زردچوبه بوده و هر دو در کنار هم روند تولید سلول‌های بنیادی سرطانی را متوقف می‌کنند.