وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

با این ترفند های ساده نان سنگک را در منزل درست کنید

با این ترفند های ساده نان سنگک را در منزل درست کنید

با این ترفند های ساده نان سنگک را در منزل درست کنید

 

همانطور که میدانید هرچند امروزه به علت تعدد نانوایی ها تهیه نان کار بسیار ساده ای است و به راحتی می توان با مراجعه به نانوایی و شاید کمی معطل شدن نان مورد نظر را خریداری کرد اما یادگیری طریقه درست کردن نان به صورت خانگی و در منزل نیز کار جالبی است .

 

در واقع شاید یک ضرورت باشد زیرا زمانهایی وجود دارند که شاید دسترسی به نانوایی برای ما میسر نباشد و بنابراین در صورتی که تهیه نان در منزل و به صورت خانگی را بلد باشیم به راحتی می توانیم در منزل نان خانگی درست کنیم.

 

امروزه نانها انواع مختلفی دارند و شامل نانهای سنتی و نانهای حجیم و جدید هستند. نانهای سنتی و موجود در نانوایی ها انواع مختلفی دارند و شامل نانهای سنگک و تافتون و لواش و بربری هستند.

 

در میان این نانها یکی از پر طرفدارترین نانها نان سنگک است که طرز تهیه آن تقریبا نسبت به بقیه انواع نانها مشکل تر است. اما درست کردن ان در خانه به زحمت آن می ارزد.

 

در این مطلب در ایران ناز طرز تهیه نان سنگک خانگی را که شامل خمیر مایه و آب ولرم و کره و آرد و نمک و کنجد است را برایتان می نویسم تا آن را در منزل درست کرده و برای وعده های غذایی مانند صبحانه همراه با کره و پنیر و مربا و… و یا برای وعده غذایی شام با غذاهای مختلف میل کنید.

 

*موادی که برای تهیه نان سنگک لازم دارید:

-خمیر مایه   نصف قاشق چایخوری

-آرد   تقریبا 2 پیمانه

-آب ولرم   2 پیمانه

-نمک   به مقدار کافی

-کره   به مقدار کافی

-کنجد   به مقدار کافی

 

با این ترفند های ساده نان سنگک را در منزل درست کنید

 

*برای داشتن نان سنگک عالی در منزل کافیست مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

1-ابتدا و برای شروع کار باید خمیر ترش را از شب قبل درست کنیم و برای این منظور 1/3 آرد را با نصف قاشق چایخوری خمیر مایه مخلوط می کنیم.

 

سپس 1 پیمانه آب ولرم با دمای تقریبی 45 درجه سانتی گراد را به آنها اضافه می کنیم و مواد را با هم قاطی می کنیم و روی ظرف را با نایلون می پوشانیم تا خمیر مایه برای مدت تقریبا 24 ساعت در محیط آشپزخانه استراحت کند و خمیر ترش درست شود.

 

2-سپس در ادامه مابقی آرد و آب ولرم و مقداری نمک را مخلوط می کنیم و با همزن آنها را با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شوند و در ادامه خمیر ترش عمل آمده را بعد از 24 ساعت از ظرف در آورده و آن را به مواد آرد و آب و نمک اضافه می کنیم .

 

مواد را با هم خوب مخلوط می کنیم و رز می دهیم. سپس روی خمیر نان سنگک را با نایلون می پوشانیم و مجددا به خمیر برای مدت 1 ساعت داخل یخچال استراحت می دهیم.

 

3-سپس یک سینی فر بر می داریم و در کف آن مقداری سنگ ریزه تمیز و شسته شده می ریزیم و سینی را با سنگ ریزه ها داخل فر با حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا سنگ ریزه ها خوب داغ شوند.

 

سپس یک ظرف آب کنار خود بگذارید و خمیر نان سنگک را بعد از استراحت از یخچال در آورده و توجه داشته باشید این خمیر حالت شل دارد و باید در پهن کردن آن از آب استفاده کرد و دستها را خیس کرد. خمیر را روی یک سطح صاف که آن را با پاشیدن آب خیس کرده ایم پهن می کنیم.

 

4-سپس سینی را از فر در می آوریم و وقتی سنگ ریزه ها خوب داغ شدند روی آن را با قلمو مقداری کره و یا روغن مایع می مالیم تا خمیر به سنگها نچسبد و سپس خمیر را روی سطح سنگ پهن می کنیم و مقداری کنجد روی آن می ریزیم.

 

سپس سینی را داخل فر می گذاریم تا یک ظرف نان طلایی شود و بپزد و سپس سینی را از فر در می آوریم و نان را زیر و رو می کنیم تا سمت دیگر آن نیز خوب بپزد و طلایی شود. سپس نان را از فر در می آوریم و بعد از سرد شدن نان سنگهای آن را به راحتی جدا می کنیم.

 

5-اکنون نان سنگک خانگی ما آماده است و آن را برای غذاهای مختلف و در وعده غذایی صبحانه و یا شام استفاده می کنیم. نوش جان امیدوارم از دستور تهیه این نان خوشمزه خوشتان آمده باشد و هر وقت هوس کردید نان سنگک را در منزل و به صورت خانگی درست کنید.

 

توجه داشته باشید این دستور مخصوص 5 نفر است.مدت زمان آماده سازی مواد 30 دقیقه و زمان مناسب برای پخت 15 دقیقه است.نوش جااااااااان…